Nr 2(96) - marzec kwiecień 2001
DWUMIESIĘCZNIK KATECHETYCZNY KURII METROPOLITALNEJ BIAŁOSTOCKIEJ

Rekolekcje wielkopostne

W owocne przeżycie rekolekcji wielkopostnych dla dzieci i młodzieży powinni być zaangażowani nie tylko kapłani i katecheci, ale również rodzice i wychowawcy. Forma zaangażowania nauczycieli w tym czasie zależy w dużej mierze od wewnętrznych zarządzeń dyrektora szkoły.

Wspólne wychowanie w tym samym kierunku pozwoli na osiągnięcie odpowiednich postaw u dzieci i młodzieży, gdy po rekolekcjach katecheci i wychowawcy w swojej pracy dydaktyczno - wychowawczej będą wracać do przeżyć i nauk rekolekcyjnych. Dobrze przeżyte rekolekcje mają pozytywny wpływ na postawę dzieci i młodzieży w szkole i w domu.

Z doświadczenia rekolekcyjnego warto podkreślić, że:

  • dużą rolę we właściwym przeżyciu rekolekcji ma program spotkań, nabożeństw w kościele oraz ich forma;

  • podział dzieci i młodzieży na grupy rekolekcyjne z uwzględnieniem wieku;

  • dopasowanie programu rekolekcyjnego do poszczególnych grup wiekowych;

  • aktywizującym środkiem i integrującym jest śpiew oraz aktywny udział dzieci i młodzieży w oprawie liturgicznej;

  • większa uwaga i skupienie jest w czasie głoszonych nauk rekolekcyjnych, gdy dzieci np. mają napisać główną myśl z nauki zadaną przez katechetę, księdza rekolekcjonistę;

  • cisza i porządek w kościele jest większy wtedy, gdy wychowawcy razem z dziećmi uczestniczą w spotkaniach rekolekcyjnych;

  • przed naukami w kościele lub po ich zakończeniu są organizowane przez katechetów i wychowawców zajęcia w szkole (ewangelizacja, np. śpiew i filmy tematycznie związane z programem rekolekcyjnym, konkursy).

Niech te doświadczenia - propozycje służą pomocą w przygotowaniu i owocnym przeżyciu rekolekcji.

s. Krystyna Grzeszczuk, eucharystka



Spis artykułów